Donació de dos retaules ceràmics bernardins al Museu Municipal d’Alzira – MUMA

Als monjos de Santa Maria de Poblet i als confrares bernardins de Carlet i Alzira

Dos són les fonts de les quals es nodreixen de fons el MUMA: adquisicions i donacions. La primera opció consisteix en la compra d’una obra. Aquesta, pot ser efectuada a un artista viu, en aquest cas s’abona el preu de cotització en el mercat, o d’un pintor o escultor mort. Aquest tipus de transacció resulta més complex i es requereix l’informe d’un expert en el qual es valoren diferents aspectes: rellevància de l’artista, qualitat de l’obra, import sol·licitat pels seus propietaris o l’interés de l’obra respecte als fons del museu.

L’altra via, la de donació també se subdivideix en dos apartats. El més habitual és com a contrapartida per haver exposat l’artista a la sala d’exposicions municipal (a canvi l’Ajuntament cedeix les seues instal·lacions, publicita la mostra, edita un catàleg, patrocina el vi d’honor). L’altre, com, el cas que ens ocupa, serà l’obsequi d’un particular al poble d’Alzira a través de l’Ajuntament.

Al·legoria del martiri de Bernat, Gràcia i Maria. Original de Juan Antonio Matoses

Foto del panell ceràmic

Panell donat per la família Montagud-Montalbá

En 1991 el sacerdot alzireny Juan Antonio Matoses, encoratjat per la Real Confraria de Ntra. Sra. de la Murta, va exposar en el Saló Àrab del Cercle Alzireny, una col·lecció de retaules ceràmics. Existeixen reproduccions fotogràfiques d’aquest esdeveniment publicades en la revista que va editar aqueix any l’associació mariana. En una d’elles, al costat d’altres passatges dels tres germans pot observar-se l’Al·legoria del Martiri. Mesos després, aquest retaule va ser adquirit al ceramista per Enrique Montalvo Albentosa i obsequiat a qui subscriu aquest article amb destinació a la façana d’un hort, situat en el “Pla de Corbera”, que acabàvem de restaurar. Però en trobar-se les peces ceràmiques adherides a un suport de fusta, temorosos que en desprendre-les i situar-les sobre el mur poguera fragmentar-se, va passar a ocupar un lloc a la nostra casa.

Recentment, en inaugurar-se el Museu Municipal d’Alzira (MUMA) i conformar-se dos espais destinats a exposar ceràmiques, donada la qualitat de la peça, l’interés que podria suposar per als alzirenys i l’absència en el mateix d’obres d’aquest artista nascut en la nostra localitat, els membres de la família Montagud-Montalvá, decidim donar-lo al MUMA.

Consultat l’interés de l’obra amb el director del museu, el 2 d’octubre de 2009 rubricarem l’acta de donació en el qual consta la signatura de Carlos Correal Rosell, regidor de Cultura i Patrimoni Històric-Artístic, Agustí Ferrer Clari, director del Museu i Bernardo Montagud Piera, en representació dels donants.

La primera referència bibliogràfica d’aquesta obra va aparéixer consignada en la pàgina 167 del llibre “Sant Bernat Mártir.Fuentes Literarias e Iconográficas ”, editat en 1995 per “Gráfiques Sant Bernat”, sota el mecenatge de la “Comissió Falla Plaça Major d’Alzira”. José Carrillo “Niclas”, va aportar una interessant col·lecció de fotografies, que van enriquir el meu text.

El 15 d’octubre de 2009, Agustí Ferrer, Director del MUMA, en el seu informe a Alcaldia descrivia la donació: «Es tracta d’una peça composta per 36 rajoles policromades que s’estructuren en dues parts, 16 quadrats que representen el tema central i principal, el martiri dels Sants Patrons alzirenys. Els seus noms figuren en una llegenda al peu de les imatges: “St. Bernat, Maria i Gracia”. Els sants es mostren abraçats i amb els símbols del martiri, després d’ells l’arbre al qual tradicionalment s’associa el sant en el moment del martiri, simbolitza l’Arbre de la Vida, i entre les seues branques apareix Jesucrist, representat en el seu propi martiri. La resta de les rajoles componen una orla floral. Les dimensions són de 100×100 cms. Està emmarcat i en molt bon estat de conservació».

L’any 2010, en el calendari editat pel MUMA, en el mes corresponent a Juliol (festes patronals), es va reproduir aquest retaule, fotografiat per “Niclas”. En l’obra, de gran bellesa plàstica, destaca la tendresa amb la qual Matoses ha resolt amb un llenguatge “naïf” la truculencia del martiri dels quatre protagonistes.

Al·legoria dels màrtirs i patrons d’Alzira, Sanz Castellanos ceràmica artística i decorativa d’Alberic

El 2 de febrer de 2011 els hereus de Francisco Montagud i Asunción Ricart, van donar a l’Ajuntament d’Alzira un retaule ceràmic, compost per 252 taulells policromats de 10×10 cms. Aquesta monumental obra, procedeix del molí arrosser propietat de la família, situat en l’Avinguda Carcaixent 2, partida de Materna. Des de molt xicotet record haver contemplat, en la façana del molí que donava accés a les cavalleriçes i els magatzems (quan encara presidia l’escultura del rei en Jaume el seu emplaçament originari en plaça de Sant Judes Tadeo) aquest impressionant retaule.

Panell ceràmic en la seua nova ubicació a l'antiga casa de Ramón Flor

Hui dia el panell està en l’antiga casa de Ramón Flor i Pepita Montalvá, al costat del MUMA. Va ser precisamente en aquesta casa on es va ocultar a l’inici de la guerra civil la imatge-reliquiari de Sant Bernat per a evitar la seua destrucció per part dels milicians.

El meu pare, president durant dècades de la arxiconfraría bernardina, em va mostrar l’esbós en què s’havia inspirat per a la seua realització la Cerámica Artística y Decorativa de Alberique. Era un dibuix a la ploma en el peu del qual, al costat de la signatura de V. Sanz Castellanos i l’any 1948, apareixia la llegenda “Inspirado en el retablo de Lérida siglo XVIII”. (asseveració que no he pogut constatar). Anys després, en 1985, en el tom segon de nostre “El pont de Sant Bernardo”, editat per la Imprenta y Litografia Piera, per la Comissió de la Falla Pintor Teodoro Andreu (en el qual s’inclou el documentat reportatge de la demolició del pont de Sant Bernat i reposició dels casalicis a càrrec d’Alfonso Rovira Marín), en les seues pàgines 77-78, apareix detallada notícia d’aquest retaule ceràmic.

En l’acta de donació, signada en nom de l’ajuntament pel regidor Carlos Correal Rosell, el director del MUMA, Agustí Ferrer Clari i per part dels nombrosos membres de la família donant Luis Montagud Ricart, Francisco Montagud Gisbert i Bernat Montagud Piera, el director del MUMA, descriu la peça, retirada en 2002 amb motiu d’efectuar l’Ajuntament l’enderrocament de gran part de l’immoble amb motiu de la urbanització del Polígon Q: «El motiu central representa els Sants Màrtirs, Bernat, María i Gracia en la seua apoteosi. Sota ells apareix el pont de Sant Bernat i l’escut de la arxiconfraría. El requadre central està inscrit en un altre de majors proporcions que primer amb una sanefa i després amb una profusa rocalla, adorna i magnifica l’escena, reservant en la part inferior central un espai en el qual apareix la següent llegenda: “Santos Bernardo de Alzira, María y Gracia. Hermanos mártires en 1180 y Patronos de esta ciudad” Presenta un estat de conservació bo, si bé mereix neteja, consolidació i restauració».

Seria desitjable que aquest espectacular retaule ocupara prompte un espai públic que poguera incloure’s, com a lloc de visita, a la projectada Ruta Bernardina que enllaçarà Carlet, pàtria natal dels germans musulmans, amb Alzira, al terme municipal dels quals van patir martiri i per tant, segons l’església catòlica, la seua pàtria celestial.

Bernat Montagud Piera

2011

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Deixar un Comentari

La teua adreça de correu electrònic no serà publicada. Els camps obligatoris estan marcats amb *

5 × 2 =

Si contínues utilitzant aquest lloc acceptes l'ús de cookies. més informació

Els ajustos de cookies d'aquesta web estan configurats per a "permetre cookies" i així oferir-te la millor experiència de navegació possible. Si continues utilitzant aquesta web sense canviar els teus ajustos de cookies o fas clic en "Acceptar" estaràs donant el teu consentiment a això.

Tancar